Stora ÄFK-framgångar vid JSM i Borgholm, Öland 6-7 april 2024

Ängby Fäktklubb tog storslam på florett på JSM i Fäktning i Borgholm på Öland den 6-7 april 2024. Genom guld av Sara Mikulak i damflorett, guld av Emil Nordman Rid i herrflorett och guld för herrarnas lag på herrflorett genom Emil Nordman Rid, Axel Elmfeldt, Kevin Gonzalez och Axel LIndvall tog ÄFK alla de ädla medaljerna i de florettklasser som genomfördes.

Ängby Fäktklubb åkte till Junior-SM i Fäktning tillsammans med FFF i en gemensam buss. Vi bodde på Strand Hotell Borgholm som ordnade bra mat och logi. Finalpassen på lördagen i de individuella klasserna genomfördes på hotellet i en av de stora konferenssalarna.

En speciellt stor insats gjorde Emil Nordman Rid då han i semifinalen i lagtävlingen mot EGF Solna efter ett underläge på 34-40 inför de sista matchen, vände och förde hem guldet till ÄFK genom att besegra Tristan Grela med 11-2. Slutresultatet blev 45-42. I finalen besegrades Göteborg med siffrorna 45-41. Tävlingen samlade 8 lag varav tre lag från ÄFK. ÄFK lag 2 kom på femte plats och ÄFK lag 3 kom på åttonde plats.

Lag två bestod av Erik Enström, Emil Åhblom och Alexander Schreiber och lag tre av Mauritz Knagge, Gustaf Tellgren och Olle Salzman.

Länk till resultaten finns här: https://fencingtimelive.com/tournaments/eventSchedule/90B58170468C42E78B8E732B5D2C28CB#today

Nedan lite bilder från tävlingarna.